Møn slår aldrig fejl!

Vandring i et af Danmarks smukke naturfænomener…

I sommeren 2018, var jeg simpelthen nødsaget til at stifte bekendskab med den meget omtalte Camøno. Så rygsækken blev pakket til en weekend på en af Danmarks naturskønne ø’er – Møn.

Møn har været besøgt så mange gange før. Som udflugtsmål med familien. Altid overvældende og smuk.

For en hel del år siden var vores familie på fem, på camping- og vandreferie på Møn. Det var en helt fantastisk oplevelse. At trave fra mål til mål. Vi sang – vi trallede og vi så det hele tæt på og i øjenhøjde. Det var befriende og nemt. En ferie jeg sent glemmer. Camping blev vores måde, at holde ferie på. Men vandring slog aldrig helt igennem.

Det har jeg som bekendt rådet bod på siden. Så i sommer gjaldt det en del af Camønoen.

Grøftekanter i blomst

Jeg mødtes med andre vandrere på Klintholm Havn, hvor vi fik en kort intro, inden vi begav os ud på ruten.

Turen gik gennem Møns smukke landskaber med store vidder, som tog imod os med et farverigt blomsterhav i alle grøftekanter. Efterhånden et sjældent syn – som heldigvis er på vej tilbage.

I kuperet terræn, kom vi gennem Kraneled og Busene – gennem en del af Klinteskoven og forbi GeoCentret, hvor vi dermed munder ud ved Møns Klint. Charmerende og smuk tur, som var en god opvarmning til vandringen langs Klinten i vandkanten.

Jydelejet

Vi vandrede helt ud til Jydelejet og med rette kunne vi sige – over stok og sten. At vandre i sten over længere stræk, er hårdt for bentøjet. Det er også vigtigt hele tiden, at holde fokus for ikke at vride om på foden, eller falde. Men alle var garvede opmærksomme vandrere, så vi kom igennem uden uheld.

Ved Jydeleje Fald, tog vi et langt og sejt træk op af de mange trapper, med vores 15 kg på ryggen. Lidt mere vandring gennem skoven, kom vi frem til en lysning og lejrplads “Lille Ørnebjerg”. Her slog vi lejr for natten.

Vi fik hygget godt igennem – med megen nørderi og snak – til trods for, at der i den varme og tørre sommer var bålforbud.

Jydelejet er en blød og afrundet dal, som ligger nord for Klinteskoven. Her ligger kridtet lige under jordoverfladen hvilket gør, at der findes mange sjældne planter i området, bla orkidéer.

Liselund

På dag to gik vi til Liselund. Et romantisk haveanlæg tilbage fra 1700 tallet. En have der er anlagt som en kærlighedsgave fra Antoine de la Calmette til sin hustru, Lisa.

Ved det smukke Liselund slot, tillod vi os lidt kaffe-forkælelse, inden vi tog hul på resten af turen. En tur gennem skov og overdrev. På toppen af Kongsbjerg, er der en helt fabelagtig udsigt ud over de smukke bakker ved Mandemarke og Høblege. Et view så langt øjet rækker – over marker og hav.

Møn levede igen op til sit ry

Resten af turen går gennem marker og stier, til vi når Kraneled igen. Her finder vi ned til strandkanten og følger denne ind til Klintholm Havn.

Efter skønne dage takker vi af og går hver til sit med aftaler om, at mødes igen på vandrestierne, i nær fremtid.

Desværre gav denne tur mig ikke hele Camønoen – men en dejlig forsmag, med lyst til mere.

Mødet med den danske natur og den historie der ofte følger med, er genopfriskende og lærerig. Så ud over, at vandring og frisk luft er sundt og godt for helbredet, så får hjernen og sanserne bestemt også lidt at arbejde med. Det er ren win win!

Her kan du finde nyttig information omkring Camønoen:

Gå i gang med at taste din søgning herover og tryk enter for at søge. Tryk ESC for at annullere.