Skye Trail – et uforglemmeligt trek på Isle of Skye

På eventyr i det smukke, vilde og rå Skotland.

Hjemme igen efter en helt fantastisk uge i det skotske højland. Denne gang på Isle of Skye. Et vildt spændende og alsidigt trek, med fantastiske udfordringer og udsigter, samt wild camping.

Dag 1 – Rejsedag

Endelig oprandt dagen for afrejse. Jeg havde glædet mig længe og alle forberedelserne har fyldt en del – på den gode måde. Så jeg var helt klar.

Rygsækken var pakket efter foreskrifterne – dog med en lille smule overvægt, i forhold til mit ønske. Men godt 15 kg + vand og gas var helt ok.

Vægten kan man jo til stadighed arbejde på – og det gør jeg så 😉

Any way… afsted mod Kastrup Lufthavn det gik og afsted med flyet til Edinburgh.

I lufthavnen blev jeg mødt af vores turguide og de andre i gruppen. En gruppe på 12.

Der var lejet en minibus som skulle fragte os fra Edinburgh til Portree, hvilket ville tage omkring 5 timer. Så ret hurtigt faldt vi i snak.

Der blev snacket og blundet undervejs.

Vel fremme i tusmørket slog vi lejr ved stranden i Portree og så var det godnat.

Dag 2 – Flodigarry, Staffin & Uig

Vi havde ikke taget højde for højvande i området. Så næste morgen måtte vi evakuere et af teltene som var placeret for langt ude og dermed lå en smule underdrejet af vand.

Så er man ligesom vågen 🙂

Denne morgen havde vi god tid, da vi lige skulle proviantere gas i en nærliggende outdoorbutik. Dermed blev der også tid til lidt morgenmad på en hyggelig café, inden vores tur i et par taxaer gik yderligere nordpå.

Vi fik en harsarderet køretur – ad snoede veje med venstrekørsel og en chauffør der morede sig højlydt over de mørke skyer der hang over bjergtoppene vi passerede – i fryd og glæde over, at det ikke var ham der skulle vandre i det vejr der truede med, at give os en våd vandredag.

Vel fremme ved Flodigarry, gav vi os ud på turens første etape.
Endelig fik vi lov til at strække ud – lov til, at indsnuse friheden og den rene luft.

Som altid får jeg lagt hårdt ud. Så snart kører andrenalinen og pulsen stiger. Ret hurtigt får jeg (-og de andre) varmen og må justere på påklædningen.

Allerede på dette første dags trek, viser naturen hvad den kan. Den byder os velkommen med smukke udsigter – mens vejret viser tænder, i form af en stiv kuling jo højere vi kommer op.

Yes – I’m back. Scotland – my favorite!

Sidst på eftermiddagen slår vi lejr. Da vi ligger højt, er det blæsende og koldt. Men vi finder hver vores plads og indretter os.

Et lille plateau udgør det for vores hygge- og samlingssted. Et sted som også giver os lidt læ. Men da vi alle er trætte og kolde, bliver det til et tidligt godnat.

14 km
21.640 skridt
528 højdemeter

Dag 3 – Uig, Culnacnoc, Snizort & The Storr

Denne morgen er der afgang kl. 8. Alle står pakket og klar til endnu en dags eventyr. Klar til at tage imod, hvad dagens strabadser og eventyr byder på.
Der hersker ikke tvivl om, at vi alle er vilde med det vi har givet os i kast med. Vi står næsten som heste, der med hovene skraber i græsset for at lade op til et vigtig løb. Støvlerne er snøret og vi venter bare på et – GO!

Afsted det går og ja, vi får lov at give den gas. Fra første færd starter vi med en opstigning.

Det bliver en dag med utallige op- og nedstigninger. Så mange, at vi ikke har tal på dem.

Denne dag følger vi den berømte klippekant “Trotternish ridge”. Et ufatteligt smukt trek, med ubeskrivelige vidder og udsigter.

Oplevelser som disse, fortæller mig hvor stærke kræfter jeg er omgivet af. Jeg bliver udmyg og ganske lille til sammenligning – men også yderst taknemmelig over, at gå midt i det og få oplevelser så overvældende og uforglemmelige med mig for altid.

Vi mødes af al slags vejr undervejs, selv sne og kulde på en af toppene. Vi pakker os ekstra ind. Kun for at pakke os ud igen kort efter, da vejret som altid i bjergene, skifter uendeligt.

Dagens trek munder ud i den ikoniske klippeformation The Storr.
Jeg har set frem til det møde. Indtil da havde jeg kun set billeder af fænomenet og nu stod jeg lige her.

Naturen er forunderlig og givende!

Vi slog lejr tæt på The Storr. Ved en nærliggende dæmning. En lille plet, tæt på et vandløb som var smukt, men også vores vandkilde.

23 km
35.939 skridt
645 højdemeter

The Old Man of Storr

Dag 4 – The Storr & Portree

Den ene dag tager den anden – tiden går alt for stærkt. Det er med at holde tungen lige i munden og sørge for, at få det hele suget ind og bare nyde hvert eneste sekund i dette smukke univers. Nyde at være fri som fuglen.

Solen møder os fra morgenstunden og der er lidt tid til at få luftet soveposer, mens morgenmaden nydes hver for sig – ude eller i teltåbningen. Jeg elsker de stunder… mødet med en ny dag. Dagen der vågner – endnu en ubrugt dag, at tage af.

Dagens etape går fra The Storr til Portree og vanen tro starter vi hurtigt med en opstigning. En udfordrende en af slagsen, med en smuk udsigt til havet og en skråning der går stejlt og langt ned. Så fokus må holdes på hvor fødderne sættes og blikket væk fra den stejle skråning, hvis der bare er den mindste snert af højdeskræk, eller angst for at falde ud over.

Vi kommer selvfølgelig alle op. Nogle der allerede er oppe, tager i mod med en håndsrækning til dem der føler en sikkerhed ved det.
Dejligt og vigtigt med en god og homogen gruppe, der arbejder sammen og er der for hinanden, i alle sammenhænge. Det er en stor tryghed.

Endnu en dag med storslåede og ubeskrivelige udsigter. Jeg føler mig hensat til et andet univers. Et andet liv. Langt væk fra alle normaliteter – væk fra alt kalender- og hverdagsræs.

Denne aften er vi tilbage i Portree og slår lejr på stranden som sidst. Denne gang meget bevidste om, at højvande vil snige sig ind på os i løbet af aftenen.

Der slåes lejr – der provianteres, herunder også til en hyggestund for alle, inden middagen i en lille fiskerestaurant, som ligger på den kendte farverige stribe af fiskerhuse i havneområdet.

Og ja, da vi kom tilbage til vores lejr, var vandstanden allerede høj og vores lejr var nu omkranset af vand. Halleluja!

18 km
28.426 skridt
400 højdemeter

Dag 5 – Portree, Glen Sligachan & Loch Slapin

Så har vi igen pakket sammen og er klar til afgang. Denne dag, skal vi med bus ud til vores startsted. Små 15 min kørsel ud til startstedet Glen Sligachan, er ingen sag.

Et smukt og anderledes trek, end de tidligere dage. Et fladere, men stenet trek i bunden af Loch Slapin. Her følger vi floden sydpå, med en udsigt til den berømte Cuillin bjergkæde, som omkranser os det meste af vejen.

En dejlig og lang frokostpause, blev nydt ved en af de mange Loch’s. Hvor alle bare nød roen, med mulighed for en tiltrængt slapper.

Det er en kort vandredag, så vi er forholdsvis tidligt fremme ved dagens overnatningssted. Her var der mulighed for, at overnatte i et hyggeligt shelter lige ned til havet, eller slå sit telt op i det fri.

Når muligheden byder sig for oplevelser af anden art, springer jeg til og da jeg har sovet i shelter flere gange før, skræmmes jeg ikke af, at dele rum med andre – på godt og ondt. Her blev det med de fleste fra min gruppe, samt andre hikere fra hele verden. Vi har vel samlet set været en 18-20 personer denne nat. Jep, det er anderledes, men også interessant. I like.

Det blev til en eftermiddag/aften med megen hygge og afslapning – og nogle så modige at kaste sig i de kolde bølger.

15 km
23.584 skridt
90 højdemeter

Dag 6 – Loch Slapin, Bla Bheinn & Suisnish

Mens nogle få valgte, at bestige Blaven, gik resten af os ruten der førte udenom. En barsk og smuk natur – med et meget skiftende og alsidigt terræn.

Det blev en dag, i et lidt anderledes tempo, fra Loch Slapin og østpå ind over Bla Bheinn bjerget, som fører os ned mod vandet.

Vi fandt et meget idyllisk og smukt sted, lige ved en rislende vandforsynende bæk. Her slog vi os ned for dagens frokost, inden turen gik videre til et aftalt mødested, med dem der var på Blaven.

Vi ventede bravt i kulden, da cafeen vi skulle mødes på, havde lukket.
En nærliggende Farm Shop blev vores redning, da de her solgte både kaffe, kager og is.

I samlet trop, vandrede vi videre til nattens lejrplads som lå tæt ved havet. En fåremark, som vrimlede med både får og lam. Nice – bare ikke for fårehyrden, som gav os en balle – men alligevel lov til at blive natten over.

24 km
37.083 skridt
360 højdemeter

Dag 7 – Suisnish & Broadford

Trekkets sidste etape…

En smuk dag, at vandre i og for mig, altid lidt vemodigt, at tage hul på den sidste vandredag. Som skrevet tidligere… tiden går alt for stærkt. Jeg ønsker, at blive i det meget længere. Men det er en del af gamet. Alt har en ende.

Så efter en dejlig og fin, sidste dags vandring kommer vi ind til netdækning og en lille fin by Broadford, der ligger smukt ned til vandet. Her kan vi proviantere i et supermarked, og købe en lækker take a way frokost, hos Siaway Fish & Chips.

Sidste nat overnatter vi på et lokalt hostel i Broadford, Skye Backpackers.

Efter et velfortjent bad – hygger vi i fællesstuen, med pizzaer og lokale øl, hvor der reflekteres over turen og meget andet.

17 km
26.186 skridt
150 højdemeter

Dag 8 – Rejsedag

På sidste dag – og dermed rejsedag, hedder det tidligt op – kl. 4.45. Nogen (mig), skal med et fly allerede kl. 12.20. Vi bliver hentet kl. 5.30 af vores minibus og så går det ellers mod Edinburgh lufthavn.

Omkring 4-5 timers kørsel, går gennem det smukke skotske landskab.

Det er en flot morgen og vi møder utrolig mange Kronhjorte undervejs som dagen gryr. De siger tak for denne gang og i en eller anden forstand, hilser de mig velkommen tilbage, en anden gang.

Gå i gang med at taste din søgning herover og tryk enter for at søge. Tryk ESC for at annullere.